SUPERIOR COURT OF THE DISTRICT OF COLUMBIA

CIVIL DIVISION
ROSLYN J. JOHNSON )
) CrviL ACcTioN No: 2007 CA 0001600
Plaintiff, ) Honorable Gerald I. Fisher
)
v. )
)
JONETTA ROSE BARRAS, ET AL., )
)
Defendants. )
)

MEMORANDUM OF POINTS AND AUTHORITIES
IN SUPPORT OF DEFENDANT JONETTA ROSE BARRAS'
MOTION FOR JUDGMENT ON THE PLEADINGS

Defendant Jonetta Rose Barras hereby files this Memorandum in support of her Motion
for Judgment on the Pleadings.
I, UNDISPUTED FACTS AVERRED IN COMPLAINT AND ANSWER

A former high-ranking District of Columbia official, Plaintiff Roslyn J. Johnson, has
brought this action challenging commentary by Barras — a well-respected journalist and decades-
long D.C. government watchdog — about a matter of the utmost public concern: the D.C,
government's admitted failures in the oversight of its hiring system. Johnson was fired in
October 2006, after the District government determined she had inaccurately reflected her work
history in applying for her job. The D.C. Inspector General documented that the government
failed to verify Johnson's work history, sharply criticized the hiring practice that led to Johnson’s
employment, and found that Johnson should not have been hired for the position of Deputy
Director of Programs for the D.C. Department of Parks and Recreation. In apparent retaliation

for her own errors of judgment, Johnson brings this specious claim alleging that Barras and



others committed defamation (Counts I and II), false light invasion of privacy (Count IV), and
intentional interference with contract (Count V) for reporting on these issues.

A, Inaccurate Resume That Plaintiff Avers She Submitted.

In applying for the position of Deputy Director in July 2005, Johnson submitted a resume
that, her Complaint pleads, was inaccurate and required later updates and correction. Complaint,
99 11-15, 13-15. The Department of Parks and Recreation forwarded the erroneous resume to
the D.C. Office of Personnel, where it was placed in Johnson's personnel file. Id., 1§ 15-17. On
August 22, 2005, Johnson was hired as the Deputy Director of Programs for Parks and
Recreation. Id., § 20.

B. Commentary On D.C. Hiring Process, Government Investigation of Johnson.

Between May and August 2006, Barras wrote a series of articles in D.C.-area media
about the improper hiring practices at Parks and Recreation, citing Johnson’s employment as an
example. Id., § 33; Answer, Exs. B-G. These articles appeared on Barras' weblog The Barras
Report (www.jrbarras.com), the DC Watch website (www.dcwatch.com), and in Barras’ May 5,
2006 commentary on the WAMU radio public affairs program "D.C. Politics Hour with Kojo
and Jonetta." Complaint § 38, 47; Answer, Ex. A.

Barras reported, among other things, that she learned of public complaints about the
hiring irregularities by viewing a public hearing before the D.C. Council Committee on
Education, Libraries and Recreation. Answer, Ex. A, p. 7 and Ex. B. Barras informed rcaders
and listeners that she had obtained a copy of the resume from the D.C. Office of Personnel and
discovered that Johnson had submitted false information about her employment and
compensation history. Answer, Ex. A, pp. 7-10 and Exs. B-G. Barras also reported that Johnson

claimed to have submitted a second resume, but that it was not in the personnel file that the



government gave Barras. Id. She speculated that Johnson's motive in submitting the "inflated"
resume was to obtain the position that she was not qualified for at a level of compensation to
which she was not entitled. Id.

Meanwhile, at the conclusion of its investigation, the D.C. Office of the Inspector
General, in its February 8, 2007 report "Audit of the Department of Parks and Recreation's
Hiring Practices,"? confirmed that:

¢ On her resume, Johnson "failed to note that periods of her [previous] employment

were part-time";

e Johnson "incorrectly cited her [previous] salary";

e The Office of Personnel did not properly determine whether Johnson met the

minimum qualifications for the Deputy Director position; and

¢ The agency's hiring process was flawed, and Johnson should not have been hired.
Ex. A, pp. 13, 24-26. In the broadcast and publications at issue in this lawsuit, Barras had
reported that government officials, including the Mayor's office, the Office of Personnel, and the
Inspector General's Office, continued to investigate the circumstances surrounding Johnson's
hiring. Answer, Ex. A, pp. 7-10 and Exs. C-G.

C. Allegations Arising Out Of Erroneous Resume Plaintiff Submitted.

Despite the findings of the D.C. government investigation and Johnson’s own
admissions, the Complaint alleges that Barras and others falsely accused Johnson of

misrepresenting her employment and compensation history on her resume. Complaint §9 37, 47

* For the Court's convenience, the pertinent portions of the I1G Report, which was attached to
Johnson's Answer as Exhibit H, are attached hereto as Exhibit A. The IG Report refers to
Johnson as "Employee A." Compare, €.g., Complaint § 20 ("On August 22, 2005, Ms. Johnson
was hired by DCOP to hold a temporary appointment pending the establishment of a registered
(TAPER) position as Deputy Director of Programs") with Ex. A, p. 5 ("on August 22, 2005,
DCOP hired Employee A on a non-competitive TAPER appointment as the Deputy Director.").

-3



and 53. Barras reported that Johnson claimed there were additional resumes submitted, yet only
one was on file with the government. See Answer, Ex. A, p. §; Ex. B, p. 2; Ex. E, p. 1; and Ex.
D, p. 2. Johnson nonetheless claims Barras was informed "that her interpretation of Ms.
Johnson's personal information was inaccurate.” Id. at 9 34. The Complaint further alleges that
these statements "question[] her veracity and qualifications to act as a government official" Id.
81, constituting a defamation and false light portrayal. Moreover, while the D.C. Inspector
General determined Johnson was unqualified for this employment and should not have been
hired in the first place, Johnson claims the same journalism constituted an intentional
interference with her "quasi-contractual relationship as an employee with the District of
Columbia" and that "[a]s a direct and proximate result of the false and defamatory statements
published by [Barras], Ms. Johnson has lost her employment with the District . . ." Id. at §Y 90,
93.
IL STANDARD OF REVIEW

A party may move for judgment on the pleadings, where, as here, the pleadings have
closed. Super. Ct. Civ. R. 12(c). The standard for disposition of a motion for judgment on the

pleadings is identical to that of a Rule 12(b)(6) motion to dismiss. See District of Columbia v.

Baretta, U.S.A., Corp., 872 A.2d 633, 639 (D.C. 2005). District of Columbia courts have long

recognized that, notwithstanding the general rule that all facts and inferences are construed in
favor of the plaintiff at this stage, legal conclusions are insufficient to state a claim for libel.

Osparaugo v. Watts, 884 A.2d 63, 77 (D.C. 2005) (citation omitted). A complaint will be

properly dismissed for failure to state a claim where it appears beyond doubt that the plaintiff can

prove no set of facts that would entitle her to relief. Baretta, 872 A.2d at 639.



Given the chilling effect of this type of litigation on free expression, courts in the District
favor early adjudication of defamation actions, especially where, as here, a public figure or
public official is involved. "Libel suits, if not carefully handled, can threaten journalistic
independence. Even if many actions fail, the risks and high costs of litigation may lead to

undesirable forms of self-censorship." McBride v. Merrell Dow & Pharm., Inc., 717 F.2d 1460,

1467 (D.C. Cir. 1983).> See also Nader v. de Toledano, 408 A.2d 31, 42-43 (D.C. 1979) (early

adjudication takes on a greater significance where a public official or public figure is involved in
a libel action because of the potential threat to first amendment freedoms).

While a motion for judgment on the pleadings is limited to the allegations of the
complaint and answer, and the exhibits to each, the Court may take judicial notice of matters of

public records and consider them in support of a Rule 12 motion. See Bostic v. District of

Columbia, 906 A.2d 327, 332 (D.C. 2006) (court "may take judicial notice of . . . matters of

public record" when ruling on a motion to dismiss); see also In re Estate of Barfield, 736 A.2d
991, 996, n.8 (D.C. 1999) (In considering a motion to dismiss, "the trial court is entitled to take
judicial notice of matters of public record, such as [plaintiff's] disciplinary history.").

Dismissal is proper here because, even assuming all allegations in Plaintiff Johnson's
Complaint are true, she fails to present viable claims for defamation, false light or intentional
interference with contract. These issues present purely legal questions for the Court, as a matter

of law, to decide. Moreover, given the nature of this action — a public official's lawsuit against a

* The McBride court quoted with approval Washington Post Co. v. Keogh, 365 F.2d 965, 968
(D.C. 1966): "In the First Amendment area, summary procedures are even more essential . . .
Unless persons, including newspapers, desiring to exercise their First Amendment rights are
assured freedom from the harassment of lawsuits, they will tend to become self-censors. And to
this extent debate on public issues and the conduct of public officials will become less
uninhibited, less robust, and less wide-open, for self-censorship affecting the whole public is
'hardly less virulent for being privately administered." (internal quote edited; citation omitted)

-5.



journalist for coverage of the conduct of government affairs — swift and early dismissal of the
claim is warranted, to curtail the "chilling effect” of this type of litigation.
[T,  ARGUMENT

The U.S. Constitution and District of Columbia law fiercely protect commentary that
touches upon the fitness of public officers like Johnson. Under well-established precedent,
Barras' political commentary is therefore protected from all causes of action, and the Complaint
must fail because, taken as a whole: (1) the broadcast and publications containing Barras'
political commentary are substantially true; (2) the statements are protected expressions of
subjective opinion and fair comment on a matter of public concern; (3) the statements are
protected by the fair report privilege that immunizes journalism about government proceedings;
and (4) the Complaint fails to alleée facts to support the actual malice that, as a public official,
Johnson must state under strict First Amendment standards. The false light claim also fails
because the statements involve a matter of general public concern and reflect public records;
therefore, as a matter of law, the statements are not highly offensive or unreasonable. Finally,
intentional interference with contract claim fails because Johnson has not met the essential
elements for pleading that action as well.

A. The Complaint Fails To State A Claim Under Any Theory Because The
Statements Are Protected As A Matter Of Law.

A defamation claim in D.C. will fail unless a plaintiff pleads and proves that the
statements complained of are: defamatory; capable of being proven true or false; "of and

concerning" her; false, and; made with the requisite degree of intent or fault. Liberty Lobby, Inc.

v. Dow Jones & Co., 838 F.2d 1287, 1292-93 (D.C. Cir. 1988) (applying D.C. law). Pleading a

false statement of fact — and not merely a pejorative one — is indispensable to a defamation

claim: "That the truth carries a negative implication does not give the Plaintiff a meritorious



defamation cause of action." Coles v. Washington Free Weekly, Inc., 881 F. Supp. 26, 31

(D.D.C. 1995).
Similarly, a false light invasion of privacy claim is invalid unless the plaintiff alleges and
proves publicity given to a matter concerning plaintiff that placed her in a false light and is

highly offensive to a reasonable person. White v. Fraternal Order of Police, 909 F.2d 512, 522

(D.C. Cir. 1990) (applying D.C. law). As with public official defamation plaintiffs, all false light
plaintiffs must also establish that the defendant had knowledge of or acted in reckless disregard
as to both the falsity of the publicized matter and the false light in which the plaintiff would be
placed. Id.

Additionally, the same defenses and privileges apply to libel and false light claims. Id. at
518 (truth, opinion, and constitutioﬁal privileges applicable to defamation and false light claims)

(citing Restatement (Second) of Torts § 611, comment b (1977) and § 652G); Lane v. Random

House, Inc., 985 F. Supp. 141, 148 (D.D.C. 1995) (false flight claim barred for same reasons
defamation claim failed). In fact, a public official or public figure plaintiff like Johnson cannot

prevail under any theory against a protected publication. See Hustler Magazine v. Falwell, 485

U.S. 46 (1988) (Rev. Jerry Falwell’s claim against a parody cartoon offensively depicting him in
incestuous relationship held barred under any theory because of constitutional protections.).

1. Johnson's claims are all fatal as a matter of law as she cannot and
does not dispute that the statements about her resume are
substantially true.

The gravamen of Johnson's lawsuit is Barras' critical commentary about the D.C.
government’s failure to verify Johnson’s inaccurate resume. See Complaint § 47, 53-54, 81,

and 92. Yet Johnson admits in her Complaint that the resume she initially submitted was not

accurate, see Complaint Y 12-14, and that the erroneous resume remained in her personnel file



with the D.C. Office of Personnel. Id. Y 15-17. Additionally, the D.C. Inspector General found
that the resume falsely stated Johnson’s salary and work history. See Ex. A, pp. 24-26. Thus,
the allegedly defamatory statements upon which Johnson brings her claims are protected, as they
reflect a fact Johnson does not and cannot dispute is true.

Indeed, the D.C. Superior Court already rejected a remarkably similar claim where — as

here — a public official alleged defamation based on a journalist's report on her submission of a

false resume. Paul v. News World Commc’ns, No. 01CA917, 2003 WL 23899002 (D.C. Super.
Ct. Sept. 15,2003).* In Paul, the chief information officer of the Prince George's County Public
School System alleged defamation over press reports that she had misrepresented some of the
credentials on her resume. Ex. B at *7. The Honorable A. Franklin Burgess, Jr. found that the
newspaper article was not entirely true and misstated the precise degree of the resume's
inaccuracy. Nonetheless, the Superior Court held certain portions of the newspaper’s report
were substantially true and not actionable, as plaintiff herself admitted several items on the
resume were in fact inaccurate. Id. at *12 ("While the Times' articles in some respects were
literally untrue (e.g., and most importantly, in reporting that she had taken no courses at all), the
gist of the defamation was true because no reasonable juror could conclude that Ms. Paul did not
significantly misrepresent her credentials on her resume.").

In this action, the substantial truth of Barras’ report is even more readily apparent than
the reporting that the Superior Court held protected as a matter of law in Paul. Indeed, nowhere
in the Complaint does Johnson allege falsity as to Barras' reporting on the misstatement of her
salary and work history in the resume on file with the Office of Personnel. On the contrary, the

Complaint corroborates the truth of the statements. See Complaint { 12-14 (Plaintiff pleads that

* For the Court's convenience, a copy of Judge Burgess' decision in Paul v. News World
Communications is attached as Exhibit B.




the resume she submitted was not accurate), §915-17 (Plaintiff pleads that the false resume she
submitted remained in her official personnel file). The IG Report further confirms the
substantial truth of the allegedly defamatory statements, as it reflects that: Johnson submitted an
inaccurate resume, including her failure to note that her past employment was part-time and her
misstatement of her salary history; the Office of Personnel failed to determine whether Johnson
met the minimum qualifications for the position of Deputy Director; and Johnson’s submission
of this resume was improper and the government’s hiring process was flawed. Ex. A, pp. 13, 24-
25.
Accordingly, the public-interest journalism by Barras that Johnson challenges here fully
comports with the undisputed, true facts:
¢ Johnson had inflated her resume regarding employment and compensation history,
and Barras detailed the nature of the discrepancies.’
e The D.C. government should not have found Johnson qualified for the position of
Deputy Director.®
¢ Johnson was hired through a flawed hiring process because the position she obtained
had not been opened for others to apply to, as is required.’
¢ The D.C. government was investigating the circumstances surrounding Johnson's
hiring,® and it had concluded that Johnson misrepresented her work and salary history

and was therefore improperly hired.’

5 See Answer, Ex. A, p. 7; Ex. B, p.1; Ex. C, p. 2; Ex. D, p. 2; Ex. E, p. 1; Ex. F, p. 1; Ex. G, p.2.
6
Id.
7 See Answer, Ex. A., p. 9-10;-and Ex. B, p. 3.
¥ Sce Answer, Ex. A., p.10; Ex. C, p. 2; and Ex. F, p. 2.

’ Sce Answer, Ex. E. p. 1; Ex. F, p. 2; and Ex. G, p. 2.

-9.



While the Complaint suggests that Barras failed to acknowledge Johnson’s claim about a
second resume (Complaint g 31-32, 34), the broadcast and publications reported that Parks and
Recreation Director Kimberley Flowers and Johnson had made this claim, but that only the
erroneous resume was contained within the D.C. Office of Personnel file. See Answer, Ex. A, p.
8; Ex. B, p. 2; Ex. E, p. 1; and Ex. D, p. 2. In any event, D.C. courts will not find a protected
statement actionable simply because it did not present all facts that a plaintiff believes would
ameliorate the gist or sting of a substantially true report.'® Because it is clear from the pleadings
that Johnson submitted an inaccurate resume, Barras' substantially true statements will not
support any cause of action, Barras therefore is entitled to judgment as a matter of law.

2. Johnson also fails to state a claim because the statements
concerning her are protected by the fair report privilege, which
immunizes substantially accurate press reports on the process of
government,

In addition to substantial truth, the common law recognizes that journalists must be free

to fairly and with substantial accuracy report on official proceedings and records, even where the

plaintiff claims the record is wrong. Phillips v. Evening Star Newspaper Co., 424 A.2d 78, 88

(D.C. 1980); sce also Liberty Lobby, 838 F.2d at 1298-99. Journalists like Barras therefore

enjoy a privilege that protects them from all liability for a report "of any official proceeding, or
any action taken by any officer or agency of government.” White, 909 F.2d at 527 (citing

Restatement (Second) of Torts § 611, comment d (1977)). The D.C. Circuit has well expressed

why this protection is so vital to an open society like ours:

[TThe intended beneficiary of the privilege is the public, not the press. The
privilege is not simply some convenient means for shielding the media from tort

' See Coles, 881 F. Supp. at 33 (rejecting libel-by-omission theory, D.C. federal court cites with

approval Janklow v. Newsweek, 788 F.2d 1300, 1306 (8th Cir.1986)): "Courts must be slow to
intrude into the area of editorial judgment, not only with respect to choice of words, but also with
respect to ... omissions from news stories.") '

210 -



liability. Rather, the privilege springs from the recognition that in a democratic
society, the public has both the right and the need to know what is being done and
said in government.

Dameron v. Washington Magazine, 779 F.2d 736, 739 (D.C. Cir. 1985). Adhering to the

Restatement, the District of Columbia applies the privilege where the report is "(a) accurate and

complete, or a fair abridgment of what has occurred, and (b) published for the purpose of

wll

informing the public as to a matter of public concern."”" Phillips, 424 A.2d at 88 (quoting

Restatement (Second) of Torts § 611 (1977)).

Pursuant to this privilege, courts in D.C. have extended protection to press reports on

virtually every form of government proceeding and record. See, e.g., White, 909 F.2d at 527

(applying privilege to internal police department letters); Coles, 881 F.Supp. at 30-31 (applying

privilege to D.C. Taxi Commission hearing); and Harper v. Walters, 822 F. Supp. 817, 823-27

(D.D.C. 1993) (applying privilege to report prepared by the Office of General Counsel of the
EEQC). The privilege has been extended to documents within personnel records of government

employees. Reuber v. Food Chemical News, Inc., 925 F.2d 703, 712-14 (4th Cir. 1993)

(extending fair report privilege to disciplinary letter contained with employee's personnel file).
In this action, the pleadings unequivocally reflect that Barras' statements fairly and
accurately reflect matters contained in Johnson’s D.C. Office of Personnel file and the Inspector
General Report. See Ex. A, pp. 5-6, 11, 13, 24-26. Johnson admits that the resume in the Office
of Personnel file inaccurately reflected her employment record, as Barras reported. And there
can be no dispute that the Inspector General Report also reflects Johnson submitted an erroneous

resume and that she should not have been hired. As Barras’ reporting comports with the official

" The accuracy requirement relates to the accuracy of the reporting, not the truth of the alleged
dcfamatory statement itself. Coles, 881 F. Supp. at 31 n.3. In other words, under the privilege,
the press is not legally responsible where the government's recordkeeping is false.

-11-



government records and the findings of an official government investigation, her statements fall
fully within the ambit of privilege. The Court therefore should dismiss the Complaint with
prejudice.

3. The facts alleged are insufficient to support Johnson's claims
because the statements are protected expressions of subjective
opinion and fair comment on a matter of public concern.

In addition to Barras’ reporting of the undisputed and substantially true facts about
Johnson’s resume, Johnson also bases this lawsuit on Barras’ commentary about those facts. See
Complaint § 37 ("Ms. Barras repeatedly made allegations regarding Ms. Johnson's fitness and
qualifications . . ."); 99 53-54 (alleging that the statements imply that Johnson was not qualified
for the position and purposely submitted a false resume in order to obtain her position). This

aspect of Johnson’s claim must fail as well, for a statement of opinion, as opposed to statements

of facts that are objectively verifiable as false, cannot sustain a lawsuit. Coles, 881 F. Supp. at

31 (citing Milkovich v. Lorain Journal Co., 497 U.S. 1 (1990)). Whether a challenged statement

is capable of being proven true or false is a question of law for the court. See Moldea v. New

York Times Co., 22 F.3d 310, 316-17 (D.C. Cir. 1994). A "statement of opinion relating to

matters of public concern which does not contain a provably false factual connotation will
receive full constitutional protection." Coles, 881 F. Supp. at 32 (citation omitted).

Courts in the District and elsewhere routinely reject defamation claims commenting on an
individual's professional qualifications or performance, holding that such statements constitute

unverifiable opinion protected by the First Amendment. See e.g., Hargrow v. Long, 760 F.

Supp. 1. 3 (D.D.C. 1989) (statement that plaintiff is "wholly incompetent” is a non-actionable

statement of opinion); Myers v. Plan Takoma, Inc., 427 A.2d 44, 47-48 (D.C. 1983) (statement

describing business owners as "shady" is protected opinion); Ollman v. Evans, 750 F.2d 970,

-12 -



989-992 (D.C. Cir. 1984) (statements regarding professors’ professional performance are
protected opinion); Coles, 881 F. Supp. at 32 ("[r]easonable people could differ as to quality and
thoroughness" of the plaintiff's performance). Moreover, as Judge Posner recognized in Haynes
v. Knopf, Inc., 8 F.2d 1222, 1227 (7th Cir. 1993), speculation (like Barras’) about another
person’s reasons for taking an action (like why Johnson submitted a false resume) are not
verifiable; therefore, they are protected opinion: "[Plaintiff's motives] can never be known for
sure (even by [plaintiff]) and anyone is entitled to speculate on a person's motives from the
known facts of his behavior."

Similarly, to ensure that "unduly burdensome defamation law [will not] stifle valuable
public debate”, D.C. courts recognize the common law "fair comment” priyilege. Coles, 881 F.
Supp. at 32. The privilege "‘afford[s] legal immunity for the honest expression of opinion on
matters of legitimate public interest when based upon a true or privileged statement of fact.”" 1d.
(internal citation omitted). In D.C., the fair comment privilege applies "even if the facts upon
which [the opinion] is based are not included along with the opinion." Id. (quoting Fisher v,

Washington Post Co., 212 A.2d 335, 338 (D.C. 1965)).

In this action, Johnson not only challenges Barras' reporting of facts that Johnson admits
are substantially true, but she also assails Barras' expressions of opinion that are protected by
D.C. law and the U.S. Constitution. Residents of the District are entirely free — as they must be —
to speculate on the motives and comment on the qualifications of people who hold public office.

Sce Paul, 2003 WL 23899002 at *1 (citing Rosenblatt v, Baer, 383 U.S. 75, 85-86 (1966)) (D.C.

Superior Court notes that the public has a special interest in the qualifications and conduct of
public officials). Barras' broad commentary on the improper hiring practices within the District's

government, and specific comments about Johnson’s employment, clearly constituted Barras’

-13-



"honest expression of opinion on matters of legitimate public interest,” Coles, 881 F. Supp. at 32,
and reflected her perspective on the question unanswered in the D.C. Inspector General Report:
"whether [Johnson] erred or intended to inflate the Company A salary provided on her first
resume.” Ex. A, p. 25, As Barras’ speculations and opinions are all protected opinion, and
constitute fair comment under D.C. law, Johnson’s claims all must fail.

4. The facts are insufficient to support Johnson's claims because they
fail to support the requisite actual malice element.

Johnson also fatally fails to plead facts sufficient to support liability under actual malice
law — publication of a knowing falsehood, or with reckless disregard through subjective
entertainment of doubt — as is required.12 See Moss, 580 A.2d at 1029, Where actual malice is

an element of a plaintiff's claim, it must be pleaded in the complaint. See McBride v. Merrell

Dow & Pharmaceuticals, 717 F.2d 1460, 1461-62 (D.C. Cir. 1983). Conclusory statements that

defendant acted with "knowledge of falsity" or "reckless disregard" as to falsity are insufficient

to plead actual malice. See Robertson-Taylor Co. v. Sansing, 10 Media L. Rptr. 2495 (D.D.C.

1984)." The plaintiff must allege facts that charge that the defendant acted with "a high degree
of awareness of . . . probable falsity." Id. (holding plaintiff's allegation that the allegedly
defamatory statements were published "with reckless disregard for the accuracy thereof" was too

conclusory to state a claim of actual malice) (citation omitted).

'* Johnson, as Deputy Director of Parks and Recreations for the District of Columbia was a
public official as a matter of law and therefore must establish actual malice. "[T]he 'public
official' designation applies at the very least to those among the hierarchy of government
employees who have, or appear to the public to have, substantial responsibility for or control
over the conduct of governmental affairs." Moss, 580 A.2d at 1029 (quoting Rosenblatt, 383
U.S. at 85-80).

" For the Court's convenience, a copy of Robertson-Taylor Co. v. Sansing is attached as Exhibit
C.

-14 -



While in several places Johnson alleges that Barras intentionally defamed her, nowhere
does the Complaint plead facts that, if proven, would constitute actual malice. Instead, Johnson
merely sets forth conclusory statements that Barras "acted with knowledge of the falsity of the
statements," Complaint § 59, and that Barras "knew or should have known that the Plaintiff had
not committed said misconduct, was truthful, and was qualified to act in her position." Id. § 82,
These talismanic recitations of the legal standard do not meet the pleading standard for an actual
malice claim. The Complaint should fail for this reason as well.

B. Johnson's False Light Claim (Count I'V) Also Fails Because The Statements

Involve Matters of Public Concern And Are Not Highly Offensive As A
Matter Of Law,

As Johnson fails to state a defamation claim, her false light action fails as well. The same

constitutional defenses applicable to defamation also apply to false light. Moldea, 22 F.3d at 319

("[A] plaintiff may not avoid the strictures of the burdens of proof associated with defamation by
resorting to a claim of false light invasion.") (citation omitted); Lane, 985 F. Supp. at 148.
Johnson’s claim for false light invasion of privacy also fails for the independent reason
that, as a matter of law, the publications at issue here were not highly offensive or unreasonable,
as this tort requires. White, 909 F.2d at 522. The United States Supreme Court has held that the
First Amendment creates a privilege to publish matters contained in public records even if, under
different circumstances, public discussion of those same matters might offend the sensibilities of

a reasonable person. For example, in Cox Broadcasting Corp. v. Cohn, 420 U.S. 469 (1975) and

Florida Star v. B.J.F., 491 U.S. 524 (1989), the United States Supreme Court has held that the

First Amendment will not permit punishment under invasion of privacy theory for the broadcast
or publication of the identity of a rape victim that was lawfully obtained from public court or

police files, even where the records were mistakenly shown to journalists. Additionally, with

-15 -



public officials, "the legitimate interest of the public ... may include information as to matters

that would otherwise be private.” Restatement (Second) of Torts § 652D, comment e (1977).

The law therefore recognizes that publication of matters from public proceedings and records is
not, as a matter of law, highly offensive regardless of the sensitivities of the subject of the
proceedings.

In this action, Johnson fails to state a claim for false light invasion of privacy as the
commentary at issue concerned her role as a public official and discussed the same information
contained in her government public personnel records and the IG Report. As the precedent
reflects, the invasion of privacy law that Johnson invokes provides her with no shield whatsoever
to this type of discussion; instead, the public interest and public records inherent in Barras’
reporting entitle her to the utmost brotections of law. As Barras’ reporting is not highly
offensive as a matter of law, she has failed to state a claim for false light invasion of privacy.

C. The Complaint Also Fails To State A Claim For Intentional Interference

With Contract Claim (Count V) Because The Facts Are Insufficient To
Support Such A Claim As A Matter Of Law.

Just as a plaintiff cannot plead false light to evade dismissal of a defamation action, an

evasive intentional interference with contract claim is invalid as well. See Jankovic v, Int’l

Crisis Group, 429 F. Supp. 2d 165, 179 (D.D.C. 2006) (dismissing plaintiffs' claims for false
light invasion of privacy and tortious interference with business expectancy "for the reasons their
defamation claims cannot be maintained™”). As Judge Posner of the Seventh Circuit explained:

Any libel . . . can be made to resemble in a general way this archetypal wrongful-
interference case, for the libel will probably cause some of the [plaintiff's]
customers to cease doing business with [him] . . . But this approach would make
every case of defamation . . . actionable as wrongful interference, thereby
enabling the plaintiff to avoid the specific limitations with which the law of
defamation — presumably with some purpose ~ is hedged about.

Brown & Williamson Tobacco Corp. v. Jacobson, 713 F.2d 262, 273-74 (7th Cir. 1983).

-16-



Additionally, the Complaint fails to contain allegations to support an intentional
interference cause of action, as it does not allege the requisite elements: (1) the existence of a

contract; (2) knowledge by the defendant of the contract; (3) intentional procurement of breach

ol that contract; and (4) damages resulting from a breach. See Altimont, Inc. v. Chatelain,

Samperton & Nolan, 374 A.2d 284, 288 (D.C. 1977). First, Johnson has not and cannot plead

facts demonstrating the existence of a legal contract for purposes of this tort. The IG Report

verifies that Johnson was an at-will employee. Ex. A, p. 5.'* In McManus v. MCI Comme’ns
Corp., the D.C. Court of Appeals held that an at-will employee has no contractual relationship

sufficient to support a tortious interference claim. 748 A.2d 949, 957 (D.C. 2000) (citing Bible

Way Church v. Beards, 680 A.2d 419, 432-33 (D.C. 1996)); see also Riggs v. Home Builders
Inst., 203 F. Supp. 2d 1, 24 n.14 (D.D.C. 2002) (holding that under District precedent, an "at-will
employment is an insufficient basis for the type of contractual relationship necessary to serve as
a basis for the intentional tort of interference with contract."). Second, the Complaint fails to
state that Barras was aware of the existence of any alleged contract and only states that Barras
"knew that Plaintiff was employed by the District of Columbia in her position." Complaint ¥ 90,
Third, even assuming arguendo the existence of a valid contract between Johnson and the
District, the Complaint nowhere alleges that her termination breached that contract. Finally, as
Johnson has alleged no breach of a contract, she also has not alleged damages resulting from a

breach.

'* Johnson pleads in a deliberately murky and conclusory fashion that she had a "quasi-
contractual relationship as employee with the District of Columbia.” Complaint § 90. Whatever
Johnson hopes to persuade this Court her alleged "quasi-contract” entitles her to, it does not give
her a tort action against a third party. A "quasi-contract” is merely" a remedy that allows the
plaintiff to recover a benefit conferred on the defendant," Black's Law Dictionary 345 (8th ed.
2004), and does not impose a duty in tort on others.

-17-



